Citroën 2CV4 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Infoplaatje | ![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De 2CV (Frans: deux chevaux) is een auto van de Franse autofabrikant Citroën. De afkorting staat voor 'Deux Chevaux Vapeur', wat twee paardenkracht betekent, een maat voor het vermogen en voor de berekening van de Franse wegenbelasting. De 2CV werd geproduceerd tussen 1948 en 1990. In die periode zijn er zo'n 4 miljoen van gebouwd. Dit aantal stijgt tot 5,3 miljoen als de zogenaamde Besteleenden worden meegeteld en tot ruim 8,8 miljoen wanneer de zustermodellen Dyane, Ami en Méhari worden meegeteld. Het uiterlijk van de 2CV werd, net als dat van de Citroën ID/DS en de Traction Avant, ontworpen door Flaminio Bertoni. Op basis van de 2CV werden verschillende kitcars gebouwd, onder andere van Burton, Cygnus, Deauville, Le Patron, Lomax, Voglietta, Hoffmann en Vanclee. Een bijzonder kenmerk van de 2CV is ook de positie van de versnellingspook. Deze zit aan het dashboard. Later zag men dat ook bij de Renault 4. De achteruit zit links vooraan (op de plek waar in moderne auto's de eerste versnelling zit). De eerste versnelling zit links achteraan, de tweede midden vooraan, de derde versnelling midden achteraan en de vierde rechts vooraan. Het schakelen tussen de tweede en derde versnelling (de meest gebruikte twee) wordt hierdoor heel eenvoudig. De eerste versnelling was vroeger niet gesynchroniseerd, men moest dus vrijwel stil staan (maximaal 10km/h) om terug naar de eerste versnelling te kunnen schakelen, een beetje spelen met tussengas hielp hier bij. Een ervaren 2CV-rijder kon vrij makkelijk nog rijdend terugschakelen, een leek zou een wat krakend geluid uit de versnellingsbak veroorzaken. In latere versies werd de één wel gesynchroniseerd. In Frankrijk heeft de 2CV de bijnaam "La Deuche", in België is het "de Geit" of "het wippertje", in Nederland "Eend" of "Lelijke Eend"', in Friesland de "Pyk" of Einepyk , in Duitsland werd het "Ente" en in Engeland "Tin Snail" (blikken slak). Dit model van de 2PK komt in februari 1970 op de markt met de A79/1 motor met 435 cc (motorplaatje AYA2) als opvolger van de 2PK AE . Hij zal 8 jaar in productie blijven. In 1978 wordt overgestapt op de krachtigere 602cc motor die meer succes heeft. Tot in 1974 heeft hij de grille met drie elementen, nadien wordt die vervangen door een kunstof grille en het Citroënlogo verdwijnt van de motorkap. De contactsleutel ontgrendelt ook het stuurslot, maar starten zelf gebeurt tot in 1974 door het indrukken van een rode knop op het dashbord. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bron : Wikipedia | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||