OVERZICHT | Wartburg | |
Wartburg was een automerk uit de voormalige Duitse Democratische Republiek (Oost-Duitsland). Na de val van de Muur was de belangstelling voor de Wartburg snel teruggelopen. In 1989 werden 70.204 nieuwe viertakt-Wartburgs geproduceerd, in 1990 waren het nog maar 63.068. Eind 1990 werden nog enkele modificaties doorgevoerd, zoals een gewijzigd interieur en een ongeregelde katalysator, maar die konden de daling niet stoppen. Een aangekondigde vijfversnellingsbak werd nooit leverbaar. Toen de 1.3 klaar was voor de export was het eigenlijk al te laat. Export kon alleen nog onder markteconomische voorwaarden plaatsvinden, van vroegere subsidies was geen sprake meer. Hoewel in vroegere Oostbloklanden als Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije nog zeer veel interesse in de 1.3 bestond, was een export naar die landen moeilijk omdat na de na de invoering van de Duitse mark in de DDR de Wartburg in harde valuta betaald moest worden. Veel van deze landen streden om hun eigen voortbestaan en waren hiertoe niet in de gelegenheid. In de tweede helft van 1990 moest de productie daarom met 25% verminderd worden. Niet alleen in het binnenland maar ook in het buitenland was de vraag tot een minimum teruggelopen. Op 10 april 1991 werd in Eisenach de laatste Wartburg 1.3 geproduceerd. Een deel van de fabrieksgebouwen was al in 1990 door de Treuhandanstalt verkocht aan Opel, dat in Eisenach begon met de productie van de Opel Vectra. |
||
Bron Wikipedia | ||
LOGOS | ||
Klikken op foto | ||||||||||
311 | ||||||||||
Sedan | Cabrio | Kübel | Kombi | |||||||
1956 - 1965 | ||||||||||
312 | ||||||||||
313 | ||||||||||
Coupé | Cabrio | |||||||||
353 | ||||||||||
Sedan | Toerist | Pick Up | ||||||||
1954 - 1964 | ||||||||||
1.3 | ||||||||||
Sedan | Tourist L | Trans | ||||||||
1988 - 1991 | ||||||||||