OVERZICHT Wartburg
     
     

Wartburg was een automerk uit de voormalige Duitse Democratische Republiek (Oost-Duitsland).

De merknaam Wartburg, naar het gelijknamige kasteel bij Eisenach (Thüringen), werd in 1899 al gebruikt voor een auto gebouwd door de Eisenacher Automobilfabrik. Later gebruikte deze fabriek de naam Dixi. Dixi werd overgenomen door BMW.

De BMW-fabriek in Eisenach kwam na de Tweede Wereldoorlog terecht in de Sovjetzone. De fabriek bleef in gebruik voor de productie van auto's. Men produceerde onder de merknamen IFA en EMW.

De auto's van het merk Wartburg werden van 1956 tot 1991 gebouwd door Automobilwerken Eisenach in Eisenach. Wartburg was samen met de merken Trabant, en Barkas een onderdeel van Industrieverband Fahrzeugbau (IFA). De modellen 311, 312, 313 en 353 werden aangedreven door een driecilindertweetaktmotor. Vanaf 1988 werd een door Volkswagen ontwikkelde viercilindermotor gebruikt in het model 1.3.

Wartburg, net als Trabant, probeerde al in een vroeg stadium af te komen van de tweetaktmotoren. Er werd onder andere geëxperimenteerd met de Comotor wankelmotor, en zelfs een V6 tweetaktmotor werden geprobeerd. Ook motoren van andere fabrikanten als Renault werden geprobeerd, maar kosten en de staat verhinderden de inzet van een van deze varianten. Maar ook de carrosserie was punt van discussie en ook hier probeerde men vergeefs te moderniseren. Ook samenwerking met onder andere Škoda liep uiteindelijk op niks uit. Pas in 1988 kwam een modernere variant met Volkswagen viertaktmotor, maar dit bleek te laat. In 1989 viel de muur en binnen een paar jaar zou Wartburg productie compleet stopzetten. Een deel van de fabriek werd door Opel gekocht en nog immer gebruikt.

Na de val van de Muur was de belangstelling voor de Wartburg snel teruggelopen. In 1989 werden 70.204 nieuwe viertakt-Wartburgs geproduceerd, in 1990 waren het nog maar 63.068. Eind 1990 werden nog enkele modificaties doorgevoerd, zoals een gewijzigd interieur en een ongeregelde katalysator, maar die konden de daling niet stoppen. Een aangekondigde vijfversnellingsbak werd nooit leverbaar.

Toen de 1.3 klaar was voor de export was het eigenlijk al te laat. Export kon alleen nog onder markteconomische voorwaarden plaatsvinden, van vroegere subsidies was geen sprake meer. Hoewel in vroegere Oostbloklanden als Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije nog zeer veel interesse in de 1.3 bestond, was een export naar die landen moeilijk omdat na de na de invoering van de Duitse mark in de DDR de Wartburg in harde valuta betaald moest worden. Veel van deze landen streden om hun eigen voortbestaan en waren hiertoe niet in de gelegenheid. In de tweede helft van 1990 moest de productie daarom met 25% verminderd worden. Niet alleen in het binnenland maar ook in het buitenland was de vraag tot een minimum teruggelopen.

Op 10 april 1991 werd in Eisenach de laatste Wartburg 1.3 geproduceerd. Een deel van de fabrieksgebouwen was al in 1990 door de Treuhandanstalt verkocht aan Opel, dat in Eisenach begon met de productie van de Opel Vectra.

    Bron Wikipedia
LOGOS    
 
 

 

    Klikken op foto
311                  
Sedan Cabrio Kübel Kombi          
1956 - 1965                
                   
312                  
                 
                 
                     
313                  
Coupé Cabrio              
                 
                   
353                
  Sedan Toerist Pick Up            
  1954 - 1964                
                   
1.3                
  Sedan Tourist L Trans            
  1988 - 1991