OVERZICHT | Skoda | |||
Diavoorstelling | ||||
Škoda Auto - vaak kortweg Škoda , is een Tsjechisch automerk en onderdeel van de Volkswagen Group. Het is de op vier na oudste nog bestaande autoproducent, na Daimler-Benz (1885), Peugeot (1896), Opel en Fiat (beide 1899). De historie van Škoda begon op 18 december 1895 in Mladá Boleslav, Oostenrijk-Hongarije. Daar begonnen de boekhandelaar Václav Laurin en de fietsenmaker Václav Klement de productie van Slaviafietsen, naar de legende dat Václav Klement ontevreden was over de kwaliteit van de fietsen die op dat moment werden verkocht. In 1899 begon hun fabriek met het produceren van motorfietsen die zowel in wedstrijden als op de weg succesvol waren; in drie jaar tijd werden er 2000 van geproduceerd. In 1901 presenteerde Laurin & Klement een tweecilinderauto op de autotentoonstelling van Wenen. Het zou echter tot 1905 duren voor deze eerste auto, L&K type A "Voiturette", in productie ging. Korte tijd later verschenen er sterkere en grotere modellen, analoog aan Ford getypeerd met letters: type B, type C enzovoort. In 1907 werd de onderneming een naamloze vennootschap en in 1912 werd de Reichenberger Automobil Fabrik overgenomen. Spoedig was L&K de belangrijkste autofabrikant in Oostenrijk-Hongarije. De fabrieken produceerden inmiddels naast motorfietsen en auto's ook vrachtwagens, bussen, stationaire motoren, landbouwmachines en walsen. De export ging voornamelijk naar Rusland (40%) en overige Europese landen, maar ook werden wagens verscheept naar Japan, Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland. In races en rally's gooide L&K hoge ogen. Zo werd in het jaar 1914 in 34 wedstrijden 32 keer de eerste prijs behaald. In augustus 1914 raakte Oostenrijk-Hongarije in oorlog. L&K werd, net als de machinefabriek Škoda, geheel ingezet voor de productie van legermaterieel. |
||||
Bron Wikipedia | ||||
LOGOS | ||||
Klikken op foto | |||||||||
Laurin & Klement |
|||||||||
Voiturette A | Type G | ||||||||
1905 | 1908 1909 | ||||||||
422 | |||||||||
1930 - 1932 | |||||||||
Popular | |||||||||
418 | 420 | OHV | 1100 OHV | 1101 | 995 | ||||
1934 | 1934 - 1937 | 1937 - 1938 | 1938 - 1946 | 1940 - 1944 | 1939 - 1946 | ||||
Rapid | |||||||||
Type 910 Six | Type 914 | Type 914 (2) | Type 922 OHV | Type 935 | Type 939R | ||||
1935 - 1938 | 1935 - 1938 | 1935 - 1948 | 1938 | 1941 - 1942 | |||||
400 reeks | |||||||||
440 | 440 Spartak | 445 | 450 | ||||||
1955 - 1959 | 1955 - 1959 | 1957 - 1959 | |||||||
1200 reeks |
|||||||||
1200 | 1201 | 1202 | 1203 | ||||||
1954 - 1956 | 1955 - ..... | ||||||||
Superb | |||||||||
Saloon 3000 | Cabriolet | Limousine | |||||||
1934 - 1949 | |||||||||
Felicia | |||||||||
Felicia | Felicia Cabrio | Felicia super | |||||||
1959 - 1964 | 1961 - 1964 | ||||||||
Oktavia | |||||||||
Sedan | Break | ||||||||
1959 - 1971 | 1959 - 1964 | ||||||||
1000 reeks |
|||||||||
1000 MB | 1000 MBX | 1100 MB | 1100 MBX | 1102 Tudor | |||||
1964 - 1969 | 1966 - 1969 | 1946 - 1952 | |||||||
100 reeks |
|||||||||
100 | 100 L | 110 | 110 R | ||||||
1969 - 1976 | 1970 -1980 | ||||||||
105 reeks |
|||||||||
105 | 105 S | 105 L | 120 | 125 | |||||
1976 - 1990 | |||||||||
Garde | |||||||||
Garde | |||||||||
1981 - 1984 | |||||||||
130 reeks |
|||||||||
130 | 130 Rapid Coupé | 130 RS | 135 | 135 Rapid | 136 | 136 Rapid | |||
1984 - 1988 | 1984 - 1988 | 1975 - 1980 | 1987 - 1990 | 1987 - 1990 | 1987 - 1990 | 1987 - 1990 | |||
Favorit | |||||||||
115 S/L | 135 L/LS | 135 Le/LSe | 135 LX/GLX | 136 L/LS | 136 LXi/GLXi | Forman | Pick Up | ||
1987 - 1991 | 1987 - 1994 | 1987 - 1993 | 1993 - 1994 | 1991 - 1993 | 1993 - 1994 | 1990 - 1994 | 1991 - 1995 | ||
Sport Racing |
|||||||||
1100 OHC | 1100 GT | F3 | Spider I | Supersport |
|
||||
1957 - 1960 | 1965 - 1970 | 1972 | 1949 - 1950 | ||||||