Saab Automobile AB was een Zweeds automerk. Het was sinds 1990 gescheiden van Saab AB, de vliegtuigbouwer. Op 26 januari 2010 heeft Spyker bekendgemaakt overeenstemming bereikt te hebben over de overname met de vorige eigenaar, General Motors. Het merk vroeg in 2011 faillissement aan. In 2012 maakte Saab een doorstart als onderdeel van National Electric Vehicle Sweden (NEVS) en gaat zich richten op de productie van elektrische auto's.
Saab probeerde het imago van straaljagerbouwer door te trekken naar zijn auto's. Dat was ook terug te zien in het dashboard. Dit is net als in een straaljager naar de bestuurder toe gericht. Ook zit er een nightpanel-functie op die het 's nachts rijden rustiger voor de ogen maakt, door niet relevante dashbord- en instrumentverlichting uit te schakelen. Modelaanduidingen als "Aero" en "Viggen" (straaljagertype en Zweeds voor "bliksemschicht") refereren ook aan deze verwantschap. Tegenwoordig staat Saab nog steeds bekend om zaken als veiligheid, gebruiksgemak en exclusiviteit.
Saab was gevestigd in de Zweedse stad Trollhättan, alwaar ook de meeste Saabs uit Saab-fabriek van de band rollen.
Sinds het faillissement van de Kroymans Corporation werd Saab in Nederland door Beherman Nederland B.V geïmporteerd.
In 2011 had SAAB financiële moeilijkheden en dreigde een faillissement. Sinds april 2011 lag de productie zelfs geheel stil in Europa waardoor de toonzalen van veel Belgische concessiehouders grotendeels leeg stonden. Saab vroeg in december 2011 faillissement aan . Op 19 december 2011 verklaarde een Zweedse rechtbank SAAB failliet. In april 2012 maakte de curatoren bekend dat Saab een schuld naliet van meer dan 1 miljard Euro; na aftrek van de waarde van de bezittingen.
In 1937 start Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) in Trollhättan als fabrikant van militaire vliegtuigen. Na de Tweede Wereldoorlog lag de keuze voor het maken van auto's voor de hand. Met de in de vliegtuigbouw opgedane expertise op het gebied van de luchtweerstand had SAAB een goede uitgangspositie voor de auto-industrie.
In juni 1947 zag het eerste prototype het licht: de 92001 ofwel UrSaab, ontworpen door de Saab-fabriek in Linköping. Deze auto had naast een revolutionaire aerodynamische vormgeving allerlei vernieuwende zaken zoals een tweetaktmotor, voorwielaandrijving en een kooiconstructie. Het prototype werd gebruikt voor allerlei uiteenlopende tests op het gebied van rijvaardigheid, veiligheid en gebruiksvriendelijkheid.
In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania en in 1990 werd het bedrijf in twee onderdelen gesplitst: de vliegtuigbouw (Saab) en de autofabrikant (Saab Automobile). Van het laatste onderdeel was 50% in handen van de familie Wallenberg en 50% van General Motors, de naam wordt sindsdien met kleine letters gespeld. Van januari 2000 tot 2010 was Saab een volle dochter van General Motors, ressorterend onder Opel.
|