OVERZICHT | Pegaso | |||
Diavoorstelling | ||||
Pegaso was een Spaanse fabrikant van vrachtwagens, omnibussen, tractoren, gepantserde voertuigen en, voor een tijdje, sportwagens. Het moederbedrijf, Enasa, werd in 1946 opgericht en gevestigd in de oude fabriek van Hispano-Suiza, onder leiding van de beroemde autotechnicus Wifredo Ricart De eerste vrachtwagen, zonder invloed van Hispano, was de in 1954 geïntroduceerde Z207. Pegaso investeerde in die tijd veel geld in techniek, maar het resultaat was dat het op de thuismarkt aandeel verloor aan de goedkopere Barreiros. Men besloot de goedkopere Leyland motoren te gebruiken. Tot de oliecrisis in 1973 ging het goed met Pegaso, waarna het bedrijf in de rode cijfers terechtkwam.International Harvester kwam Pegaso (overigens ook DAF) te hulp. In 1982 deed International Harvester de Europese bedrijven weer van de hand, vanwege financiele problemen op de Amerikaanse markt. In 1984 kocht Enasa de Britse vrachtwagenfabrikant Seddon Atkinson. Meer dan een toegang tot de Britse markt hadden ze er niet aan, Seddon Atkinson zou gewoon Cummins motoren blijven gebruiken. Pegaso ging intussen de eigen (10,5 en 11,9 liter) 6 cilinder motoren door ontwikkelen wat in 1985 de Tecno serie bracht, met 340 pk turbo intercooling. Tevens gingen ze met DAF een samenwerking aan om een nieuwe cabine te ontwerpen. Dat leidde in de zomer 1987 tot de nieuwe Troner. Tot 1990 bleef Pegaso echter marktaandeel verliezen ondanks een nieuwe 400 pk motor en de Spaanse overheid besloot de fabriek in de verkoop te zetten. |
||||
Bron Wikipedia | ||||
LOGOS | ||||
Klikken op kleine foto | ||||||||||
Z-101 | ||||||||||
Sedan Proyecto |
||||||||||
1950 | ||||||||||
Z-102 | ||||||||||
Berlinetta | Spider Rabassada | Spider Touring STC |
Bisiluro BBS |
Spider enassa Pedralbes |
Spider Montjuich | |||||
1952 | 1953 | 1953 | 1953 | 1954 | 1955 | |||||
Z-103 | ||||||||||