OVERZICHT Panhard
      Diavoorstelling
     

Panhard, vroeger Panhard et Levassor, is één van de oudste automerken ter wereld. Het is opgericht door Émile Levassor en René Panhard.

Ze bouwden allerlei soorten wagens: van kleine personenwagens, sport- en racewagens tot luxewagens. De concurrentie werd vooral na de Tweede Wereldoorlog steeds sterker en in 1955 werd de firma door Citroën overgenomen. In 1967 liet Citroën het als automerk vervallen, maar tot 2004 werden nog pantservoertuigen onder de naam Panhard gebouwd. In 2004 werd het aan het Franse Auverland verkocht.

De firma Panhard behoorde niet alleen tot de oudste automobielproducenten van de wereld, maar ook tot de origineelste. Ze bouwden zowel grote als kleine auto's, sport- en racewagens, maar ook grote luxe sleeën, eventueel met schuivenmotoren. Na de oorlog kwam Panhard met een, aan de markt aangepaste, kleine wagen die desondanks tot grote prestaties in staat was.

    Bron Wikipedia
LOGOS    
 
    Klikken op foto
                     
Panhard
Levassor
               
X74 X76 X77 X81          
1933 1936 1936 - 1940 1939          
                     
Dyna              
Dyna X Dyna Junior Dyna Z            
1945 - 154 1951 - 156 1953 -1959            
                     
17                
PL 17 PL 17 BT PL 17 Cabrio            
1959 - 1965                
                     
24                
24 C 24 CT 24 B 24 BT 24 BA        
1963 - 1964 1964 - 1967 1964 - 1967 1964 - 1967 1965 - 1967        
                     
CD                
    CD Toerisme CD Ralley              
    1963 - 1965                
                     
                     
DB - Deutsch Bonnet

DB (until 1947 known as Deutsch-Bonnet) was a French automobile maker between 1938 and 1961, based in Champigny-sur-Marne near Paris. The firm was founded by Charles Deutsch and René Bonnet, an offshoot of the Deutsch family's existing coachbuilding shop which had been taken over by Bonnet in 1932.

Immediately before the war the partners concentrated on making light-weight racing cars, but a few years after the war, starting with the presentation of a Panhard based cabriolet at the 1950 Paris Motor Show, the company also began to produce small road-going sports cars. By 1952 the company no longer had its own stand at the Paris motorshow, but one of their cars appeared as a star attraction on the large Panhard stand, reflecting the level of cooperation between the two businesses.

The company was defunct by 1961, as Deutsch and Bonnet's differing design philosophies hamstrung further cooperation. The number of DB's built is not certain; estimates of up to 2,000 cars are mentioned but more conservative numbers are closer to one thousand.

 

                     
DB                  
Dyna Veritas Rosengart DB HBR 5 DB Le Mans Sera - Panhard          
1949 - 1954 1952 1954 - 1961 1958 - 1964 1959 - 1961