OVERZICHT Minerva
      Diavoorstelling
     

Minerva was in het begin van de 20e eeuw een wereldberoemd Belgisch motor-, fiets- en automerk dat koningen en filmsterren onder zijn klanten mocht rekenen. Het werd opgericht in 1897.

Stichter Sylvain de Jong (1868-1928) werd geboren in Amsterdam (Nederland) en verhuisde naar Antwerpen (België) waar hij in 1895 samen met zijn twee broers Henri en Jacques en met drie Antwerpse handelaars fietsen begon te maken onder de naam "Mercury Cycle Co". In 1897 begon Sylvain zijn eigen bedrijf (S. de Jong & Co) en de merknaam werd Minerva. De naam kwam van de Romeinse godin Minerva, de godin van de wijsheid en de kunsten.
Het bedrijf was gevestigd in de Karel Oomsstraat in Antwerpen en produceerde al snel 200 fietsen per week.

Vanaf 1904 begon Minerva ook auto's te bouwen. Toen het bedrijf in 1908 de rechten op een nieuwe stille motor kocht, de Knight schuivenmotor, begon het echt goed te gaan. Minerva werd bekend om zijn luxueuze, goed afgewerkte, snelle, op maat gemaakte auto's. Al snel kende het begoede deel van de wereldbevolking Minerva. Leden van de koningshuizen van België, Roemenië, Thailand en India, mensen van adel, filmsterren en grote bedrijfsleiders zoals Henry Ford, kunstenaar Anna Boch [1] reden rond in een Minerva uit Antwerpen.

De productie van auto's ging echter ten koste van de motorfietsen: in 1908 werd de productie ervan stilgelegd.

In de autowereld was Minerva in die jaren een grote naam. Het was te vergelijken met Rolls-Royce. Het bedrijf had meer dan 6500 werknemers en in 1927 wilde oprichter Sylvain de Jong uitbreiden. Daarvoor had hij nieuw kapitaal nodig van investeerders waardoor zijn eigen belang in de onderneming verwaterde. Op 24 oktober 1929 crashte de beurs van New York. Er was een drastische verlaging in de vraag naar luxe-auto's. Daarnaast was Sylvain de Jong het jaar ervoor aan kanker gestorven.

In 1934 ging Minerva ten onder aan de economische recessie. Het bedrijf fuseerde met een ander Belgisch automerk, Imperia. Het bedrijf bleef bestaan.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte de Duitse bezetter de fabrieken van Minerva in Mortsel als "Frontreparaturbetrieb Erla VII'" voor de opslag en fabricage van vliegtuigonderdelen. Bij een mislukte geallieerde aanval op de Erla-fabriek op 5 april 1943 vielen in Mortsel meer dan 900 burgerslachtoffers (de bommen vielen meer dan een kilometer van hun doel).

  Bron Wikipedia  
LOGOS   Embleem : De godin van de wijsheid en de kunsten

 

 

     
  Klikken op foto
                   
1920                
  NN TT Cabriolet              
  1920 -                
                   
1924                  
    AC Coupé AC Sedan              
                   
1925                
AB Landaulet AB Tourer AC Prince H HC Sport AC Convertible AC Coupe      
                 
                 
               
AD AD Speedster AD Coupe AD Roadster AH        
                 
                     
1926                
AC AF Town Car AF Limousine AF Roadster AG        
        1926        
                     
1928                  
AK Landaulet AK Paethon              
                 
                     
1929                  
AE AK Coupé AM Limousine AN Torpedo AR M-8      
                 
                     
1930                  
AL Victoria AL AO            
                 
                   
1931                
AL Convertible AR M6              
                 
                     
1932                  
AL Landaulet AL Limousine CM3            
                 
                     
1934                  
AL Cabriolet HTM/SP M-4