OVERZICHT ISO
      Diavoorstelling
     

Iso is een Italiaans historisch merk van scooters, motorfietsen, dwergauto's en auto's. De bedrijfsnaam was: Isothermos S.p.A., later Iso Rivolta, Bresso, Milano.

Dit bedrijf, dat was opgericht door Renzo Rivolta, hield zich aanvankelijk bezig met het aanleggen van grote thermische installaties en de productie van koelkasten.

In 1948 presenteerde men de 65cc-Furetto-scooter, die echter geen groot succes werd. In 1950 werd hij opgevolgd door de 125cc-dubbelzuiger-Iso-scooter. Dit model was constructief een grote vooruitgang, met een telescoopvork aan de voorkant en een swingarm achter waren de rij-eigenschappen sterk verbeterd. Naast de scooter verscheen ook een 125cc-motorfietsje, de Isomoto 125. Dit model had - behalve het plaatwerk - veel kenmerken van een scooter, zoals de tamelijk kleine wielen. In 1952 volgde de Iso 200 met een 200cc-tweetaktmotor, vier versnellingen en cardanaandrijving, maar met plunjervering aan de achterkant. Deze machine leverde 10½ pk bij 4.800 tpm en had een topsnelheid van bijna 100 km/uur. De wielen hadden nu een diameter van 15 inch. In 1954 werd de motor vergroot tot 236 cc, waardoor de Iso 250 ontstond. Deze 236cc-motor werd ook gebruikt voor de Iso Isetta dwergauto die in 1955 op de markt kwam. In 1955 kwam Iso met een 49cc-bromfiets, de Isociclo. Daarnaast leverde men de Iso 125 scooter, de Isomoto 125 Gran Turismo, de Isomoto 125 C, een 250cc-model en de Isomoto E met een 150cc-motor. In 1956 volgde er een viertaktmodel, de Iso 175. In 1957 verscheen er een geheel nieuw ontworpen scooter, die veel overeenkomst vertoonde met de modellen van Vespa en Lambretta. Deze scooter kreeg ook een nieuwe 150cc-motor. In 1959 leverde men weer een nieuwe versie, met een duozadel.

Renzo Rivolta besloot de Iso Rivolta-sportwagen meer te gaan promoten en daarom werd de tweewielerproductie op een laag pitje gezet. Toch kwam er in 1961 nog een 499cc tweecilinder-viertakt-boxermotor. Dit model had al een elektrische startmotor en werd tijdens de motorshow in Milaan gepresenteerd, maar ging nooit in productie.

    Bron Wikipedia
LOGOS    
    Klikken op foto
                   
                   
Rivolta Fidia Lele            
1962 - 1970 967 - 1974 1969 - 1974            
                   
Grifo                
7L Series II IR-8            
  1970 - 1974 1974