OVERZICHT | DAF | ||||
DAF, afkorting van Van Doorne's Aanhangwagenfabriek N.V., is een auto- en een vrachtautofabrikant, in 1932 opgericht door Hub van Doorne. In 1938 werd een prototype van een amfibisch voertuig gepresenteerd, met vierwielbesturing.[1] In 1949 begon Hub samen met zijn jongere broer Wim de Automobiel Fabriek die zich toelegde op de productie van vrachtwagens. In 1953 wilde men ook personenauto's gaan maken. In februari 1958 rolde de eerste DAF met tweecilinder viertaktmotor en variomatic versnellingsbak van de band. Tijdens de Tweede Wereldoorlog had Hub van Doorne een dwergautootje ontwikkeld, bijgenaamd de regenjas, waarin Hubs ideaalbeeld van een kleine auto voor het volk naar voren kwam. De auto werd nooit in serieproductie genomen; het enige prototype werd aan een circus verkocht. Later kwam het in het DAF Museum in Eindhoven (Nederland) terecht. Hub van Doorne had in de jaren 50 een Buick aangeschaft met een zogenaamde Dynaflow automatische versnellingsbak. Hij vond de automaat ideaal en wilde deze graag beschikbaar maken voor een groot publiek. De bak was zwaar en niet erg efficiënt, zodat de inbouw in lichte auto's uitgesloten was. |
|||||
LOGOS | Bron Wikipedia | ||||
Klikken op foto | ||||||||||
DAF | A Body | |||||||||
600 | 750 | Daffodil 32 Bestel |
33 | |||||||
1959 - 1963 | 1961 - 1963 | 1965 - 1967 | 1966 -1974 | |||||||
B Body | ||||||||||
44 MK I | 44 MK II | 44 MK III | 46 | |||||||
1966 - 1969 | 1969 - 1972 | 1972 - 1974 | 1974 - 1976 | |||||||
In januari 1975 werd DAF overgenomen door Volvo |
||||||||||
55 | 66 Sedan | 66 Coupé | 66 Marathon | |||||||
1968 - 1972 | 1972 - 1975 | 1972 - 1975 | ||||||||
Afgeleiden | ||||||||||
Daf 77 | Siluro | Daf-Kalmar | YA 66 | VOLVO | ||||||
1968 - | 1968 - 1971 | 1974 | ||||||||