OVERZICHT Edsel
      Diavoorstelling
     

Edsel is een voormalig Amerikaans automerk dat in 1958 werd gelanceerd door Ford Motor company. Het model mislukte en staat bekend als één van de grootste en duurste mislukkingen in de Amerikaanse autoindustrie. Edsel werd in 1960 alweer geschrapt.

4 september 1957 was E-Day, de grote dag waarop Edsel met veel fanfare werd gelanceerd. De voorgaande maanden was al nieuwsgierigheid opgewekt door advertenties te publiceren met enkel details van de nieuwe auto. Nu begon een grote dure marketingcampagne. De dealers werden overrompeld door nieuwsgierigen. Op 13 oktober werd zelfs een speciale televisieshow, The Edsel Show, uitgezonden.

De verwachtingen van de vele nieuwsgierigen werden niet ingelost. Waar men een vernieuwende radicale auto verwachtte zag men enkel een gewoon bijtijds model met wat meer gadgets dan anders. Edsel had een eigen netwerk met 1200 dealers opgebouwd die dagelijks minstens 400 stuks zouden moeten verkopen. Dat aantal werd nooit gehaald. Het meest herkenbare aan een Edsel was het radiatorrooster dat op een haam leek en later dan ook de bijnaam horse collar kreeg.

De Edsel had wel een unieke stijl waarvan die horse collar een onderdeel was. Dat was bewust gedaan om een opvallende auto te creëren. Die stijl lokte matige tot zelfs afbrekende reacties uit. Sommigen vroegen zich af of het publiek wel lag te wachten op zo'n grote, opvallende en dorstige auto. Ook de wegligging van Edsel werd als bijzonder slecht ervaren (door Consumer Reports).

Rond 1958 hadden de VS met een recessie te kampen en kwam er meer vraag naar kleinere, zuinige auto's. Niet meteen een categorie waar Edsel in viel. Ook de hype met grote auto's met grote staartvinnen en veel chroom kwam toen net ten einde. Gebaseerd op de groei in de automobielsector in 1956 en 1957 had Edsel zich een jaarproductie van 200 000 exemplaren tot doel gesteld voor het eerste jaar. Uiteindelijk werden er in dat jaar 63 110 stuks verkocht.

Ford had een volledig nieuwe divisie opgericht voor Edsel. Die deed alles zelf en had zelfs een eigen dealernetwerk. Het enige wat Edsel niet had waren fabrieken. Daarom werden Edsels geproduceerd in de fabrieken van Ford en Mercury, tussen de modellen van die merken door. Dat was funest voor de kwaliteit en ook de werknemers zagen dat niet zitten. Veel Edsels kwamen van de assemblagelijn met ontbrekende of niet-werkende onderdelen en waren slecht in elkaar gezet. Zulke auto's belandden bij de dealers en bezorgden het merk een zeer slechte reputatie.


     
LOGOS   Bron Wikipedia

 

     
Bermuda                    
    Station                
    1958                
                     
Citation                    
    Hardtop Convertible              
    1958 - 1959 1958 - 1959              
                     
Corsair                    
    MK I MK II              
    1958 1959              
                     
Pacer                    
    Sedan Convertible Hardtop            
    1958 1958 1958            
                     
Villager                    
    Station                
    1958 - 1960                
                     
Ranger                  
    MK I MK II              
      1958 - 1959 1960              
                       
Roundup                    
      Station                
      1958