OVERZICHT | DeSoto | |||
Diavoorstelling | ||||
DeSoto, ook soms De Soto gespeld, was een automerk uit de Verenigde Staten dat in 1928 door Chrysler in het leven werd geroepen en door datzelfde bedrijf in 1961 weer werd stopgezet. Het automerk DeSoto werd op 4 augustus 1928 opgericht door Chrysler en geïntroduceerd voor modeljaar 1929. Het merk werd genoemd naar de Spaanse ontdekkingsreiziger Hernando de Soto die onder andere de Mississippi ontdekte. Het gestileerde gezicht van de Spanjaard was terug te vinden in het logo. Chrysler wilde met het nieuwe merk de concurrentie in de middenklasse aangaan met General Motors, Studebaker en Willys-Knight. Vlak na de introductie van DeSoto nam Chrysler echter Dodge over waardoor het nu twee merken in de middenklasse had. Als Chrysler Dodge eerder had overgenomen zou DeSoto nooit hebben bestaan. DeSoto had een succesvol eerste jaar: er werden al meteen 81 065 auto's geproduceerd, een record dat nog 30 jaar zou standhouden. |
||||
LOGOS | Bron Wikipedia | |||