Autoworld - Brussel Alfa Romeo Storico
112 jaar geschiedenis in een notendop
    1 / 66   27 juli 2022  

Het begin

Begin 20e eeuw laat de Franse autoconstructeur Darracq zijn oog vallen op de Italiaanse markt en richt een fabriek op in Portello, in de buurt van Milaan. Helaas zonder succes. In 1909 neemt een groep investeerders uit Lombardije de fabriek over. Zij dopen het bedrijf om tot 'Anonima Lombarda Fabbrica Automobili', of kortweg ALFA. Dankzij de oorlogsindustrie raakt de productie in een stroomversnelling. In 1915 neemt ingenieur Nicola Romeo de teugels in handen en na de oorlog versmelt hij Alfa met zijn eigen bedrijf. Vanaf dan worden er auto's, tractoren, treinen, vliegtuigmotoren en andere industriële producten gebouwd.
In 1923 ziet de zescilinder RL het daglicht, de eerste auto met de volledige naam Alfa Romeo. De raceversie van dit model, de RLSS (Super Sport), behaalt meteen een aantal grote zeges. Aan het stuur: Antonio Ascari en... een zekere Enzo Ferrari.
Romeo laat zijn auto's deelnemen aan alle grote sportcompetities.  Hun successen bezorgen het bedrijf al snel een prestigieuze en sportieve reputatie. Daarom wordt een raceafdeling uit de grond gestampt, met aan het hoofd Vittorio Jano. Onder zijn leiding krijgt de Grand Prix P2 vorm. Deze wagen sleept talrijke overwinningen in de wacht en wordt in 1925 voor het eerst wereldkampioen.
Vanaf dan spitst het merk zich toe op kleinere maar sterk presterende modellen met een stijlvolle afwerking. Zescilinders (6C) met dubbele bovenliggende nokkenassen en al dan niet met Rootscompressor worden het handelsmerk, net als een uitzonderlijk remsysteem dat de concurrentie ver achter zich laat.
In 1931 doet de 8C zijn intrede, waarmee de basis wordt gelegd voor talloze andere sportieve successen. Het raceteam wordt nu geleid door Enzo Ferrari.
Voortaan maakt Alfa Romeo vooral efficiënte en sportieve auto's, waarbij de kostprijs minder van belang is. Alfa wordt een prestigieus merk met een sportieve uitstraling.  Om de oorlog te boven te komen, beslist het bedrijf om één model, de 1900 met zelfdragende carrosserie, in serie te produceren. In 1950 en 1951 wint Alfa de eerste twee F1-wereldkampioenschappen met de Alfetta 158 en 159, met hun 1500 cc compressormotoren met drukvoeding.


 

maar ook de exclucieve