Autoworld - Brussel | Supercars | |||||||
1 / 86 | 30 december 2021 |
|
|
Maar wat is nu een Supercar ? De meningen hierover lopen wel wat uiteen, want voor de liefhebbers dekt de term « Supercar » niet steeds dezelfde lading, het is eerder een mix van verschillende factoren zoals exclusiviteit, het beperkte productieaantal, de prijs, de zeldzaamheid, de topsnelheid... De Oxford English Dictionnary omschrijft het als « een sportwagen met buitengewone prestaties », maar wie op bezoek komt zal zien dat het veel meer is dan dat. Het begrip krijgt navolging in de jaren '60 met o.a. de Ford GT 40, die er kwam nadat de overnamedeal tussen Ford en Ferrari afsprong, of met de voorstelling van de Lamborghini Miura met centraal geplaatste V12, iets wat eerder enkel was gereserveerd voor echte racewagens. Allebei toonden ze ontegensprekelijk aan dat topprestaties best konden samengaan met topdesign. |
Vanaf de jaren '80, begint de Nürburgring een belangrijke rol te spelen. Er worden records gebroken zoals door de legendariche RUF CTR « Yellowbird » en er ontstaat een legendarische rivaliteit tussen Porsche met zijn 959 en Ferrari met de F40. Deze twee modellen hadden een enorme invloed en baanden de weg voor een nieuwe generatie Supercars. Tegenwoordig heeft men het ook over Hypercars. Hun ontwikkeling werd ingezet door het weer tot leven gewekte merk Bugatti, met de legendarische EB110. In de jaren '90 verschenen ook een hele reeks prachtige en soms revolutionare supercars. Modellen die er uit springen voor die periode zijn van diverse pluimage, zoals de Ferrari F50, de Porsche GT1, de McLaren F1, de Jaguar XJ220, de Lotus Esprit V8, de Mercedes-Benz CLK GTR of de Lamborghini Diablo. |