Autoworld - Brussel Supercars
    1 / 86   30 december 2021  


 

Maar wat is nu een Supercar ?

De meningen hierover lopen wel wat uiteen, want voor de liefhebbers dekt de term « Supercar » niet steeds dezelfde lading, het is eerder een mix van verschillende factoren zoals exclusiviteit, het beperkte productieaantal, de prijs, de zeldzaamheid, de topsnelheid... De Oxford English Dictionnary omschrijft het als « een sportwagen met buitengewone prestaties », maar wie op bezoek komt zal zien dat het veel meer is dan dat.
De term « Supercar », dook heel sporadisch al eens op in de jaren '20, maar eigenlijk duikt hij pas echt voorzichtig op in het midden van de jaren '50, met de marktintroductie van sportwagens met voor die tijd uitzonderlijke prestaties, zoals de Mercedes 300SL (1954) of de
Chevrolet Corvette C1 (1953) in de USA.

Het begrip krijgt navolging in de jaren '60 met o.a. de Ford GT 40, die er kwam nadat de overnamedeal tussen Ford en Ferrari afsprong, of met de voorstelling van de Lamborghini Miura met centraal geplaatste V12, iets wat eerder enkel was gereserveerd voor echte racewagens. Allebei toonden ze ontegensprekelijk aan dat topprestaties best konden samengaan met topdesign.

In het begin van de jaren '70 kwam de oliecrisis roet in het eten strooien. Maar toch wisten de Supercars te overleven en zich verder te ontwikkelen. In de nasleep hiervan verschenen de eerste auto's met turbomotor, waaronder de Porsche 911 Turbo. Een niet alledaagse auto met geheel eigen oplossingen en buitengewone prestaties. Een model waarmee Porsche zich voor eens en altijd ging nestelen tussen de bouwers van Supercars, en daar ook vandaag nog steeds schittert.
Een van de meest opvallende Supercars uit deze periode is de Lamborghini Countach. Alweer een auto met centraal geplaatste motor maar met een zeer opvallend design, dat zich duidelijk onderscheidde van de rest. Zijn V12 was afgeleid van die van de Miura, maar was nu in de lengterichting ingebouwd. De Countach blijft ook vandaag een buitenbeentje in de wereld van de Supercars, met een trouwe schare volgelingen de wereld over.

Vanaf de jaren '80, begint de Nürburgring een belangrijke rol te spelen. Er worden records gebroken zoals door de legendariche RUF CTR « Yellowbird » en er ontstaat een legendarische rivaliteit tussen Porsche met zijn 959 en Ferrari met de F40. Deze twee modellen hadden een enorme invloed en baanden de weg voor een nieuwe generatie Supercars.
De Ferrari F40, en niet enkel meer de Porsche 959, waren de voorbeelden die gevolgd moesten worden.
In het begin van de jaren '90, bewees de Honda NSX dat een Supercar ook betrouwbaar en aangepast kon zijn aan dagelijks gebruik.

Tegenwoordig heeft men het ook over Hypercars. Hun ontwikkeling werd ingezet door het weer tot leven gewekte merk Bugatti, met de legendarische EB110. In de jaren '90 verschenen ook een hele reeks prachtige en soms revolutionare supercars. Modellen die er uit springen voor die periode zijn van diverse pluimage, zoals de Ferrari F50, de Porsche GT1, de McLaren F1, de Jaguar XJ220, de Lotus Esprit V8, de Mercedes-Benz CLK GTR of de Lamborghini Diablo.

maar ook de exclucieve